Nu we allemaal ingesloten zitten vanwege het COVID-19 virus en je waarschijnlijk meer dan genoeg tijd hebt om naar muziek te luisteren, heb ik een handvol uiteenlopende J-pop nummers verzameld. Deze selectie zorgt er hopelijk voor dat jij de lockdown de komende tijd zonder problemen kunt uitzitten. Zo niet, dan heb je in ieder geval een paar catchy bangers om je af te leiden!

Polkadot Stingray – JET

De nieuwste track van j-pop band Polkadot Stingray mixt funky basslines met ongelooflijk lekkere pop. JET is, net zoals de rest van de band’s discografie, een serotonine dosis van jewelste. De vrolijkheid spat er vanaf!

Deze groep ken je misschien al van Telecaster Stripes: een ander nummer van de band waarmee ze in 2016 een hit scoorden in Japan. JET rockt misschien wat minder hard dan dat eerdere nummer, maar dit doet eigenlijk totaal geen afbreuk. Ik durf zelfs zover te gaan om het één van hun beste tracks te noemen.

Yorushika – Rain with Cappuccino

Deze track van muzikaal-duo Yorushika is eigenlijk al wat ouder dan de overige nummers in deze lijst, maar ik wil hem toch even benoemen. Rain with Cappuccino is een emotionele trip over 2 fictieve personages die al sinds het eerste album van de band een overkoepelend verhaal vormen.

Je hoeft dat verhaal echter niet te volgen om dit nummer te waarderen. Producer n-buna combineert zijn prachtig klinkende pianostukken en unieke gitaar melodieën met het indrukwekkende stemgeluid van zangeres Suis. Het resultaat is catchy, maar ook emotioneel en zelfs een klein beetje melancholisch.

Reol – Hype Mode

Reol mixt in dit nummer diverse soorten pop met EDM en rap. Deze fusie maakt van “Hype Mode” een afwisselende poptrack die soms wat wegheeft van k-pop, maar wel z’n eigen vibe behoudt door middel van allemaal gekke bliepjes en effecten. Alles bij elkaar creëert een geheel eigen sound en – zoals de titel suggereert – een behoorlijke lading energie bij de luisteraar.

Hype Mode is onderdeel van “Kinjitou“: Reol’s 2e album als solo-artiest. Mocht je deze track vet vinden, dan is de rest eigenlijk ook niet te missen. Luisteren naar het complete album doe je hier via Spotify!

Scandal – A.M.D.K.J.

Als luide gitaren wat meer je ding zijn dan kan ik je zonder twijfel deze single van SCANDAL aanraden. Scheurende riffs vliegen je voorbij en het refrein is zo catchy als het coronavirus. Om nog maar te beginnen over die reggae-achtige break halverwege het nummer..

Met hun nieuwe album “Kiss from the Darkness” keert de band wat meer terug naar hun roots binnen het rockgenre. A.M.K.D.J. is hier het beste voorbeeld van, maar mocht je meer willen horen in deze trend check dan vooral ook Masterpiece, Saishuheiki Kimi en Fuzzy!

DAOKO – Otogi no Machi

Waar Scandal terugkeert naar haar roots binnen rock, gaat DAOKO met deze single juist terug naar hiphop en rap. De inmiddels bekende popzangeres rapt in Otogi no Machi over een techno-achtige club beat heen, terwijl ze Engels en Japans constant met elkaar afwisselt. DAOKO’s flow in deze track is super smooth, d’r verses zijn strak en ze klinkt volwassener dan ooit.

Het belooft een hoop goeds voor het volgende album, dat hopelijk ergens dit jaar nog uitkomt. In de tussentijd moeten we het echter nog even doen met deze banger én een andere recente single die je kunt beluisteren via Youtube en Spotify.

Eve – Leo

Hoewel Eve begon als utaite op Nico Nico Douga en Youtube, is hij inmiddels al een tijdje bezig met zijn eigen werk. Afgelopen februari kwam zijn 3e solo-album “Smile” uit, en dit specifieke nummer is zonder twijfel één van de hoogtepunten.

Iets dat meteen opvalt tijdens het luisteren is dat LEO een stuk somberder klinkt dan de rest van het album. Eve’s stem is verlaagd door een filter en de track bouwt zichzelf rustig op. Het nummer bereikt vervolgens zijn climax in het refrein, waarin verschillende instrumenten middels een geluidsexplosie worden samengebracht tot een emotioneel geheel.

Op het moment van schrijven ben ik nog bezig met een recensie van Smile. Binnenkort zul je die zien verschijnen op de site!

Kana-Boon & Mossa- Naimononedari

Oke, Naimononedari van poprock band Kana-Boon is dan misschien al 7 jaar oud, maar deze opname van Youtube-kanaal THE FIRST TAKE is zó goed dat ik hem toch in dit artikel heb verwerkt.

Er zijn 2 dingen die deze versie van het nummer zo bijzonder maken. Allereerst is dat Mossa: de leadzangeres en gitarist van Necry Talkie, een all-girl popband. Mossa’s stem wordt continu afgewisseld met die van Maguro (Kana-Boon). Dit geeft het nummer een verfrissende nieuwe laag waardoor het het origineel in mijn mening overtreft.

Wat de opname echter ook uniek maakt is het idee achter THE FIRST TAKE: Zoals de naam al aangeeft moeten bands het doen met een enkele “take”, waardoor foutjes soms voorkomen en zichtbaar zijn in de video. Ook Maguro en Mossa kunnen hier niet omheen. Dit soort momenten storen daarentegen niet en maken het juist extra rauw en leuk om naar te kijken. Daarnaast is de cameo van de drummer halverwege de video te hilarisch voor woorden..

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.