Het gebeurt niet vaak dat we bij Club Weeb uitgenodigd worden voor scoops uit de anime-industrie, maar toen er op een donderdagochtend een mailtje verscheen voor persvoorstelling van Jujutsu Kaisen 0 sloeg mijn hart twee kloppingen over. Sterker nog: ik heb diezelfde nanoseconde een refund aangevraagd voor de kaartjes die ik al had gekocht. Je kan als animefan in 2022 niet meer om Jujutsu Kaisen heen, en ik kan met veel blijdschap vertellen dat mijn hype rondom deze prequel-film niet verkeerd geplaatst was.

Vervloekte highschoolers en duistere krachten

Het zal je maar gebeuren: student Yuta Okkotsu raakt vervloekt met een onmogelijk sterke duistere vloek die enorm veel problemen veroorzaakt voor hem en iedereen in zijn omgeving. Het is hier de taak aan Gojo Satoru (uit de originele Jujutsu Kaisen anime) om de vloek uit te drijven. Gojo heeft echter een ander idee en besluit Yuta in te schrijven bij de Tokyo Metropolitan Jujutsu Technical High School onder zijn leer, om zo Yuta te helpen zijn vloek onder controle te houden en zijn krachten te gebruiken om anderen te beschermen. Deze keuze word helaas opgemerkt door duistere krachten, die de vloek voor zichzelf willen hebben. Niet helemaal based, als je het mij vraagt.

Prequel met een shitload aan fanservice

De manga Jujutsu Kaisen 0 is oorspronkelijk geschreven onder de naam Tōkyō Toritsu Jujutsu Kōtō Senmon Gakkō, of voor onze Nederlandse lezers die een gorilla grip hebben op de Engelse taal: Tokyo Metropolitan Curse Technical School. De manga is geschreven in vier delen, werd hierna gevolgd door Jujutsu Kaisen en de rest is geschiedenis.

Wat mij opviel is dat er erg veel fanservice in de film voorkwam. Dan heb ik het niet over massieve mannen en voluptueuze vrouwen, maar eerder knikjes naar de anime kijkers. Verschillende personages die in het eerste seizoen werden geïntroduceerd kwamen langs in de spectaculaire climax, terwijl deze absent waren in de manga. Leuk, maar bij vlagen ook een beetje overkill: er is bijvoorbeeld ook een Marvel-esque after credits scene die totaal niks toevoegt aan de film. Gewoon toegevoegd door een van de stagiars, omdat ze het leuk vonden.

Omdat Jujutsu Kaisen 0 een prequel is, raad ik je volledig aan om deze film pas te kijken nadat je de serie hebt gekeken. Voor nieuwkomers is de film namelijk moeilijk te volgen zonder kennis van de anime. Mocht je in een rebelse bui zijn en toch naar de bios gaan zonder kennis van de anime, bereid je dan voor op een animatie-spektakel waar zelfs My Dress-Up Darling jaloers op is.

Eyecandy gehalte gaat door het dak

Ik denk dat er bij animatiestudio MAPPA bijzonder veel all-nighters zijn getrokken, want ik kan je vertellen dat dit hun allerbeste werk tot nu toe is. De vloeiende vechtanimaties, de kleine details in de achtergrond en de prachtige manier waarop zij de personages tot leven wekken zorgden ervoor dat mijn dopamine-receptoren op overtijd werkten.

Hier en daar werd er gespeeld met CGI, maar dan op een veel hoger niveau dan in je gemiddelde shonen, en dat mag er zeker zijn. Het enige kritiekpunt wat ik deze film kan geven is dat ik af en toe vond dat de soundtrack niet helemaal paste bij wat er op het scherm gebeurt. Er is een deprimerende monoloog waar de artiest van een nummer ineens erg aggressief begonnen te rappen, klein beetje ongepast my guy.

Om nog een ander cinematisch meesterwerk van het afgelopen jaar te noemen: persoonlijk vond ik dat Demon Slayer: Mugen Train dit alles nét iets beter deed. Naast dat ik de animatie van die film de beste geanimeerde scenes vond hebben in de geschiedenis van anime, was ik ook meer geïnvesteerd in het verhaal omdat het een directe sequel was. Het is echter maar een kwestie van smaak: er zijn namelijk niet veel anime-ervaringen die uberhaupt in de buurt komen van dit niveau van entertainment, ondanks die fanservice. Al met al een must watch voor fans van Jujutsu Kaisen!

Jujutsu Kaisen 0 draait vanaf vandaag bij Pathe, Vue en Kinepolis. Het betreft een gelimiteerde bioscoop-release, dus wees er snel bij als je hem niet wilt missen. Bekijk hier de trailer!

Anime Review: Jujutsu Kaisen 0
Animatie10